Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2080 ggr
Rafflan
2016-02-01 03:11

Hur borsta?

Jag ska ev få hem en Teddy kanin som kanske inte fått sån bra pälsvård.
Hur borstar man dem steg för steg? gärna om det finns film eller bra text? vill ju göra rätt :)

Annons:
Aloe.Vera
2016-02-07 18:05
#1

vad har du för kam?  finns det stora tovar så är det enklast att klippa bort tovorna.. kan göra ont annars om man ska försöka kamma o kamma bort dem

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

[thildaaaa]
2016-02-09 11:06
#2

Jag håller med #1, om kaninen ej ska bo ute så tycker jag att du ska klippa ner den helt :) det brukar jag göra emellanåt med min kanin så att han slipper ha ont… Tovorna kan ju vara väldigt svåra att borsta ut…

Aloe.Vera
2016-02-10 11:05
#3

var försiktig bara så du inte råkar klippa i skinnet, försök kamma så gott de går utan att du drar för mycket i det och klippa bort eventuella tovar,

 är det väldigt dåligt päls så får man nästan klippa ner så mycket det går och fortsätta kamma o ta hand om kaninens päls så det inte blir så mycket tovar till nästa gång när de vuxit ut.

men pälsen blir lättare att ta hand om när de är omkring året,  en gång i veckan kan räcka då. beror lite på hur mycket kaninen tar hand om sin päls.

min ena kanin brukar slicka sig ren på något sätt som en katt hahhaah han har supermysig päls.. medans honan får ja kamma lite då o då.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Zakarias
2016-02-13 16:39
#4

Är det tovor du ska försöka reda ut så rekommenderar jag att du använder karda, inte kam. Kammen skulle bara fastna, kardan "river" isär tovan och är mycket effektivare.

Bor den inomhus så skulle jag rekommendera att du klippte bort tovorna, men som dem sagt ovan så gäller det att vara extremt försiktig. Kaninerna hud är väldigt tunn och kan ibland vara svår att se när det är mycket tovor.

/Zakarias

MariinaS
2016-02-26 16:05
#5

Jag rekommenderar också starkt att klippa ner kaminen om du ska ha den inomhus. Det är det absolut snällaste om kaninen har tovor. Här hemma rakar jag min teddy var 2/3 månad för han hatar att bli borstad samt att han föredrar att vara korthårig. Saker fastnar inte i pälsen, han tvättar sig enklare och blir mer fri i kroppen. Men ända sättet att raka en teddy är med en professionell pudel/hundtrimmer. Och ha vanan inne så att man inte skadar den känsliga huden runt ljumskar och mage. Men personligen tycker jag det är enklare att raka än att klippa.

Upp till toppen
Annons: