Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3227 ggr
teddybaby
2009-12-05 15:39

Tovor...

Hur gör ni med pälsen runt könsorganet på era kaniner? Det är ju inte det lätaste att borsta där… jag har uppenbarligen varit alldeles för försriktig med det eftersom att min kanin nu blivit tovig där. Jag tror det bästa alternativet är veterinären… man vill ju inte skada könsorganet!

Tovor är inte roliga att ha att göra med. :/

Annons:
[Wera]
2009-12-05 15:45
#1

Jag tar en liten kam, vänder kaninen upp och ner i famnen och kammar runt omkring. Om kaniner sprattlar tar jag hjälp av min syster, då håller jag och hon kammar, eller tvärt om :) Om tovorna inte vill bort runt könet och bakbenen klipper jag :)

Trasdockaa
2009-12-05 20:04
#2

Jag reder aldrig ut tovor med kam eller borste, utan jag anser att om det mot alla odds blivit tova är det helt och fullt mitt fel, och det är inget min vän ska få lida över. Så jag tar fram saxen, klipp klipp, sedan bannar jag mig själv och ser till att borsta tusen gånger bättre på just det stället efter det.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

candycandye
2009-12-05 20:19
#3

Jag tar ochså saxen till hands då det hänt

Tarja
2009-12-05 20:30
#4

Om det skulle hända att någon av mina kaniner blev toviga runt könet skulle jag ta sax och klippa bort tovan, att borsta/kamma ut tovan borde göra riktigt ont… :)

Lurvas
2009-12-05 20:45
#5

Sager som nr 4. Jag brukar alltid ha mina kaniner lite klipta dar for att hjalpa dom att halla sej rena sjalva.

Råttliv på Runnavägen

 

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Hermelina
2009-12-05 21:03
#6

Är det ingen mer än jag som har en "tovutredare" med typ vassa blad ssom man ska skära genom pälsen så löses tovan upp? Jag har en sån och använder den på dom lite mindre tovorna, tycker det är lite läskigt att klippa.. Vill inte klippa i skinnet. Men r tovan allt för stor så klipper jag.

Annons:
Tarja
2009-12-05 21:12
#7

#6 Jo jag har en sådan, men de tycker jag inte alls är bra.. Tycker att de är läskiga bara.

Lurvas
2009-12-05 21:27
#8

Har en san, men tycker att man far ta i sa det maste gora ont pa kaninen, nej jag anvander den inte.

Råttliv på Runnavägen

 

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

annaforsgren
2009-12-05 23:56
#9

jag borstar aldrig runt könsorganet då jag inte vill att det ska dra och göra ont, utan jag klipper alltid ner pälsen i det området så det inte blir tovor.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

mingopingo
2009-12-06 00:33
#10

Använder sax om tovan är för hård, små ytliga tovor kammar jag bort.

Jag använder en vass sax, spetsig. Kilar in den i tovan och klipper små bitar i taget bort från huden. Aldrig mot för då är de lätt hänt att huden kommer ivägen.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Hermelina
2009-12-06 20:57
#11

#7, 8 Fast det gör ju bara ont om det är stora tovor, och det sa jag ju att jag inte använde den till. ;)

#10 ja så gör jag också, jag klipper uppåt istället för vågrätt om ni fattar :P

Tarja
2009-12-06 21:47
#12

#11 Jag sa inte att den gjorde ont, utan att jag tyckte att den var läskig bara Glad

Hermelina
2009-12-06 21:53
#13

#12 Menade #8, sorry ^^

Annons:
teddybaby
2009-12-08 13:38
#14

Tack för tipsen! Jag gör precis som ni, använder kam, karda och trimmer om det rör sig om lättare tovor. Min har i princip varit fri från tovor till 100% förutom nu senaste två veckorna! Helt plötsligt får han tovor mycket lättare. :S Hur som helst så klipper jag med, men just runt könsorganet känns det läskigt eftersom att han kan sprattla till.

poesi
2009-12-08 15:37
#15

Jag upptäckte rätt snabbt att Melvin lätt får tovor runt könet så numera klipper jag så han har ganska kort päls där. :)

LinneaJohaanson
2009-12-17 00:01
#16

#

Jag har en sån till min voffe!
Har testat på kanin och den fungerade super bra och man behövde
inte dra/slita. Men mamma sa att ja inte fick använda den så nu klipps det om det blir tovor där :)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Em--ma
2009-12-17 14:26
#17

Jag klipper Inka runt könet, klipper henne 1 gång vecka, men borstar självklart mera, men klipper henne så slipper det bli tovor ,D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

teddybaby
2009-12-18 07:37
#18

Problemet är att min lilla tuss tycker att det är riktigt obehagligt att ligga på rygg och klarar det inte mer än några sekunder… lätt att raka honom då, liksom! Suck… :S

Trasdockaa
2009-12-18 12:16
#19

#18 det är en ren träningssak som man ska träna så ofta och så mkt man kan så tidigt som möjligt :) Är han inte tillräckligt tränad hos uppfödaren får man jobba hårdare som köpare, men det är långt ifrån omöjligt :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Tarja
2009-12-18 13:42
#20

#19 Mina tussilagosar älskar att ligga på rygg, de somnar :*

Annons:
Hermelina
2009-12-18 13:49
#21

Baby/NY blev sprattligare när han blev könsmogen. Inte så många andra i kullen som blev det, Caramel tex, hans huvud bara hänger om man inte håller upp det när han ligger upp och ner i famnen..

teddybaby
2009-12-18 14:21
#22

#21 Haha vad gulligt med caramel. ^^ Jag tycker dock att Baby/Ny är väldigt duktig på det sättet att fastän jag vet att han tycker att det är jobbigt att ligga på rygg (hjärtat dunkar snabbare bland annat) så är han väldigt samarbetsvillig. Det är bara det att det går inte mer än några sekunder. Men det är givetvis som Trasdocka säger att träning ger resultat… :)

poesi
2009-12-18 23:26
#23

#18 Jag har haft samma problem, trots att jag tränat att ha honom på rygg sen jag fick honom. Han kan ligga på rygg och gosa, men gillar inte när man borstar honom där. Men ett tips är antingen att du har en kompis/nån i familjen som håller i honom när du gör det, eller virar en handduk runt honom. :)

Upp till toppen
Annons: