Annons:
Etikettallmänt
Läst 1141 ggr
sanna91
10/8/14, 1:44 PM

Orolig!

Har en kaninhona på snart 4 år och en hane på 5 månader. Har dubbel kompostgaller i mellan men för två veckor sen märkte jag att dom har förskjutit gallret i sidan och har varit tillsammans. Nu idag e honan lite lugnare och så fort hon sitter på golvet och jag klappar henne på magen så lägger hon sig ner och drar ut bakbenen och det har hon aldrig gjort förut och har stora spenor. Vad tror ni? Ganska orolig på grund utav hennes ålder. Hon har inte byggt något bo.

Annons:
VildaVittra
10/8/14, 1:54 PM
#1

Det är fullt möjligt att hon är dräktig. Så förbered dig på att det kommer ungar, kolla upp var det finns veterinärer som har öppet dygnets alla timmar var dag av veckan, om hon nu inte klarar att få ut ungarna själv. Se till att ha pengar i ordning för kostnaden av avlivning om du inte klarar att nödslakta själv, men även pengar om veterinären kan rädda henne. 

Är kaninen i bra form har hon ändå en god chans att allt går bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sanna91
10/8/14, 2:18 PM
#2

Åh herregud :( pengar finns och vetrinär om det skulle behövas. Hon e i jättebra form.

Zåmbii3
10/8/14, 3:03 PM
#3

Åh.. jag följer den här tråden och hoppas på att allt går bra!❤️
Har själv aldrig haft någon kull tidigare (blir första till sommaren) så jag vågar inte riktigt ge några råd tyvärr..🤐 Men min syster hade en kanin förut som blev tjuvparad, hon hade dock haft ungar tidigare hos uppfödaren vi köpte henne hos, men hon klarade bara att föda två ungar sen dog hon.. Hittade henne död med två levande ungar som diade sin döda mamma.. Väldigt tragiskt..
Men vi hittade en uppfödare i närheten som hade en kaninhona som nyligen haft ungar, hon fick bli deras "amma" och båda ungarna lever idag och mår bra!🙂

Så om det skulle hända att din kanin föder nån unge men inte klarar sig själv så kanske det kan vara ett tips att ha kontakt med någon uppfödare som har digivande honor så att ungarna överlever? Dock så tror jag att i vårat fall så var det någon unge död i magen och därför dog hon..

Lycka till iaf!
Eftersom din kanin är i bra form så tror jag nog att det ska gå bra ändå, fortsätt att låta henne motionera och hålla sig i form.🙂

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

sanna91
10/8/14, 3:20 PM
#4

#3 Tack så jättemycket för ditt svar!

sanna91
10/8/14, 3:22 PM
#5

Går ut flera gånger om nätterna och håller koll på henne, uppdaterar här hur allt går :)

Bulba
12/10/14, 11:27 PM
#6

Följer, hoppas verkligen att det går bra för henne ❤️


Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
12/11/14, 11:13 AM
#7

Följer, Hoppas det går bra

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Zåmbii3
12/12/14, 9:42 AM
#8

Nu borde det väl ha kommit ungar om hon blivit dräktig?

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Upp till toppen
Annons: